ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Κωδικοποίηση βίντεο (Quick Sync/CUDA/OCL)

Στον σημερινό οδηγό, "δαμάζουμε" γνωστές κάρτες γραφικών, σε video encoding σενάρια χρήσης, δείχνοντας το τι μπορεί να κάνει μια GPU, εκτός από το να "ζωγραφίζει" παιχνίδια!

Οι παραδοσιακοί μέθοδοι για την κωδικοποίηση βίντεο περιλάμβαναν την χρήση των επεξεργαστών (CPU) καθώς με αυτούς, κάποτε, γινόταν ταχύτερα η διαδικασία, χάρη στους 2 ή περισσότερους πυρήνες -που επέτρεπαν παραλληλισμό της διεργασίας- ενώ σε αυτό βοηθούσε και η μεγάλη συχνότητα λειτουργίας τους. Αυτό συνεχίστηκε μέχρι που μπήκαν οι -ακόμη ταχύτερες- GPUs στο "παιχνίδι" με πυρήνες (CUDA, Stream Processors) πολλαπλάσιους από κάθε επεξεργαστή της αγοράς οι οποίες απλά "έσβηναν από τον χάρτη" οποιοδήποτε επεξεργαστή με μεγάλη διαφορά. 

Απλά αναλογιστείτε πως ήδη στον υπολογιστή σας έχετε έναν πανίσχυρο συν-επεξεργαστή ο οποίος απλά "περιμένει υπομονετικά" να τον χρησιμοποιήσετε για να επιταχύνετε ακόμα και βασικές εργασίες όπως επεξεργασία εικόνας. Σε μεγάλο βαθμό, τα παραπάνω τα έχουν πετύχει όλοι οι κατασκευαστές που θα ασχοληθούμε σήμερα, με την AMD συγκεκριμένα να διαθέτει στη φαρέτρα της την τεχνολογία HSA (Heterogeneous System Architecture) η οποία βρίσκεται στους μερικώς στους Lliano, Trinity και Richland APUs και πλήρως στους Streamroller αρχιτεκτονικής Kaveri χρησιμοποιώντας εκτός από τους 4 πυρήνες και τα 8 Compute Units της κάρτας γραφικών για επιτάχυνση σε εφαρμογές OpenCL. Μέχρι στιγμής υπάρχουν μόνο demo's που λειτουργούν με την εν λόγω τεχνολογία αν και η AMD υπόσχεται βελτίωση σε υφιστάμενες εφαρμογές OpenCL.

Έτσι λοιπόν σήμερα στο παρόν HwBox Guide θα ασχοληθούμε με την χρήση της GPU (είτε onboard στον επεξεργαστή, είτε discrete) στην επεξεργασία βίντεο και στο game capturing, θα αναλύσουμε τους βασικούς τύπους βίντεο που θα χρησιμοποιηθούν και θα συγκρίνουμε την ισχύ του επεξεργαστή με τις τεχνολογίες CUDA, Intel Quick Sync και OpenCL. Αλλά πρώτα ας μιλήσουμε λίγο για τα format και γενικά για το τι συμβαίνει από πλευράς software.

Τι εννοούμε όταν λέμε «συμπίεση του βίντεο»;
Εννοούμε την μείωση του αρχείου της πηγής, απλά αφαιρώντας περιττά στοιχεία. Το αρχείο δηλαδή περνά από μια σειρά ειδικών αλγορίθμων που δημιουργούν ένα νέο αρχείο με μικρότερο μέγεθος, διαδικασία γνωστή και ως encoding. Για να αναπαράξουμε το αρχείο στον υπολογιστή ή σε κάποιο άλλο μέσο, ακολουθείται μια αντίστροφη διαδικασία γνωστή ως decoding. Εδώ να θυμίσουμε πως αρκετές κάρτες γραφικών έρχονται πλέον με hardware decoders/encoders όπως το UVD (Unified Video Decoder) και VCE (Video Codec Engine HD7900+) για την AMD και το PureVideo για την nVidia. Όλοι οι παραπάνω encoders αποκωδικοποιούν περιεχόμενο H.264/MPEG-4 AVC και χωρίς αυτούς τους encoders δεν θα υπήρχε ο εν λόγω οδηγός! Εδώ μπαίνει ο codec που στην ουσία είναι μια συλλογή από αλγορίθμους για αποκωδικοποίηση και κωδικοποίηση των δεδομένων (encoder/decoder) και πρέπει να είναι απαραίτητα εγκατεστημένος στο σύστημα όπου θα γίνει η διαδικασία. Αρκετά προγράμματα όπως ο Media Player Classic προσφέρουν μαζί μερικούς codecs και έτσι δεν χρειάζεται να εγκαταστήσετε άλλους. Ο MPC επίσης είναι ένας από τους πληρέστερους Players στο διαδίκτυο και πολλοί προγραμματιστές συνεχίζουν να τον αναπτύσσουν. Υπάρχει φυσικά και σε portable μορφή και μπορείτε να την κατεβάσετε από εδώ.

Λίγα λόγια για τους τύπους αρχείων

  • H.264 - MPEG4 AVC
    Το εν λόγω format είναι σίγουρα γνωστό στους περισσότερους χρήστες υπολογιστών από τα αρχεία video που κυκλοφορούν ευρέως στο διαδίκτυο αλλά και επειδή είναι το πιο διαδεδομένο format που χρησιμοποιείται σε συσκευές του εμπορίου ενώ τρανταχτό παράδειγμα είναι η Ελληνική επίγεια ψηφιακή τηλεόραση. Ο λόγος που χρησιμοποιείται είναι απλός, το H.264 προσφέρει αρκετά καλό λόγο συμπίεσης/ποιότητας και έτσι διατηρεί ένα σχετικά μικρό μέγεθος στα αρχεία του (χαμηλό bitrate – καλή ποιότητα – μικρό μέγεθος) με την ποιότητα δηλαδή να κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα.
  • AVI – (Audio Video Interleave) Είναι δημιούργημα της Microsoft πίσω στο μακρινό 1992. Μπορεί να ενσωματώσει βίντεο και ήχο ενώ μπορούν να αποθηκευτούν αρκετά streams ήχου, αν και δεν χρησιμοποιούνται αρκετά σήμερα.
  • mp4 – Ένα φορμάτ που βασίζεται στο QuickTime της Apple αλλά με μεγαλύτερη υποστήριξη. Το συγκεκριμένο format μπορεί να στεγάσει και AAC audio και είναι γενικά καλύτερο από το AVI.
  • m4v – Φυσικά δεν θα αφήναμε έξω την πρόταση της Apple στον τομέα των multimedia. Το m4v είναι το φορμάτ-στάνταρ στις iOS συσκευές της εταιρείας.


Σύστημα δοκιμής και προγράμματα που χρησιμοποιήθηκαν

Component
CPUIntel Core i7 4770K
ΜητρικήGigabyte Z87 D3H
ΜνήμεςPatriot 8GB 2400 MHz CL10
GPUAMD Radeon HD 7970, nVidia GTX 780, Intel HD 4600 iGPU
PSUThermaltake Toughpower XT 775W
OSWindows 7

Τα εργαλεία που θα χρησιμοποιήσουμε είναι τα: MediaCoder (δωρεάν), Sony Vegas Pro 12 (599$ - Trial), Media Play Classic – Home Cinema (δωρεάν) και ArcSoft MediaConverter 8 (επί πληρωμή).

Encoding SoftwarePlayback SoftwareCapture Software
MediaCoderMedia Player Classic - Home CinemaIrfanView
Sony Vegas Pro 12
ArcSoft MediaConverter 8

Μεθοδολογία
Σκοπός μας είναι να δείξουμε τις διαφορές των παραγόμενων βίντεο στα οποία χρησιμοποιήθηκε η κάρτα γραφικών μόνο, ή ο επεξεργαστής μόνο για την κωδικοποίησή τους (encoding). Για τον λόγο αυτό με τη βοήθεια του IrfanView καταγράψαμε σε υψηλή ποιότητα screenshots από τα ίδια (ή τα πιο "γειτονικά") frames για την καλύτερη σύγκριση. Το πρόγραμμα MediaCoder το χρησιμοποιήσαμε για την κωδικοποίηση και των 3 βίντεο της δοκιμής. 

Τα βίντεο που χρησιμοποιήθηκαν είναι το trailer της ταινίας 2 Guns σε ανάλυση 1080p το οποίο μετατρέψαμε σε 720p με τη βοήθεια του MediaCoder και στη συνέχεια με του Sony Vegas Pro 12, έχοντας τις ίδιες ακριβώς ρυθμίσεις εξαγωγής. Ακολούθησε το sample video “birds” ανάλυσης 1080p και μπορείτε να το κατεβάσετε δωρεάν εδώ. Τέλος χρησιμοποιήσαμε την «ανάποδη» τεχνική και πραγματοποιήσαμε upscale ενός βίντεο από τα 720p στα 1080p παρατηρώντας τις αλλαγές στην τελική ποιότητα. Το βίντεο αυτό ήταν ένα δείγμα της NASA (Radiation Belt Storm Probes Launch) το οποίο μπορείτε να κατεβάσετε εδώ.

Τα properties των βίντεο ήταν:

Birds Sample: 1080p, MKV (AVC High@4.1), 40Mbps, No Audio, 23.9 FPS
2 Guns Trailer: 1080p, MOV (MPEG-4), 9.5Mbps, AVC (Main@L4.0), AAC (128 Kbps, 44.1 KHz), 23.9 FPS
NASA Video Sample: 720p, MPEG-4, 6Mbps, AVC (Main @3.2), AAC (192 Kbps, 48 KHz), 24 FPS


Τεχνολογίες
Intel Quick Sync
Η τεχνολογία της Intel αξιοποιεί GPUs της εταιρείας, συγκεκριμένα αυτές που βρίσκονται τοποθετημένες στους επεξεργαστές Sandy Bridge, Ivy Bridge και τελευταία Haswell, ενώ αναμένεται να συνεχιστεί και στις επόμενες γενιές επεξεργαστών της. Η δουλειά του είναι απλή, μέσω των hardware h.264 encoders προσφέρει αρκετές φορές ταχύτερη κωδικοποίηση του βίντεο σε αντίθεση με τα «λειψά» επεξεργαστικά threads ενός επεξεργαστή.

nVidia CUDA
Η πρόταση της nVidia δίνει θεωρητικά τα γρηγορότερα αποτελέσματα καθώς οι κάρτες της ξεχειλίζουν από performance, ενώ εξοπλίζονται με πολλαπλούς πυρήνες. Η τεχνολογία δεν διαφέρει από αυτή της Intel. Έτσι κι εδώ βρίσκουμε hardware κωδικοποιητές οι οποίοι επεξεργάζονται το βίντεο ταχύτατα. Η τεχνολογία δεν σταματά εκεί καθώς η nVidia έχει προσδώσει έναν διαφορετικό χαρακτήρα. Μπορείτε επίσης να επιταχύνετε την διαδικασία debugging ενός προγράμματος στις γλώσσες προγραμματισμού που υποστηρίζει.

OpenCL (AMD – nVidia - Intel)
Η κοινή γραμμή για όλες τις εταιρείες [nVidiaIntelAMD]. Η AMD τα τελευταία χρόνια έχει υλοποιήσει στις τελευταίες κάρτες γραφικών της (HD 5000 series και νεότερες) το OpenCL πρότυπο το οποίο δείχνει τον heterogeneous χαρακτήρα του, κάτι που πιστεύει η AMD αρκετά ειδικά με την έλευση των Kaveri APUs. Το OpenCL έρχεται από τα άδυτα της Apple όταν από τις πρώτες εκδόσεις του, απορροφήθηκε από την AMD. 

Τα περισσότερα προγράμματα της αγοράς, είτε είναι δωρεάν είτε επί πληρωμή, δεν δίνουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσετε την AMD κάρτα γραφικών σας για να επιταχύνεται τη διαδικασία. Αυτό οφείλεται κυρίως στην μικρή διάδοση που έχει ο hardware encoder της AMD σε σχέση με την nVidia και ακόμη πιο πρόσφατα, στο QuickSync της Intel. Αυτή τη στιγμή ένα από τα (paid) προγράμματα που υποστηρίζουν AMD κάρτες είναι το MediaConverter της ArcSoft ενώ εναλλακτικά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον transcoder από τον Catalyst Control Center.




MediaCoder
Το MediaCoder ξεκίνησε ως ένα δωρεάν project για κωδικοποίηση βίντεο το οποίο εξελίχθηκε σε ένα σωστό, μαζεμένο αλλά (ακόμα για πολλούς) δύσκολο στη χρήση πρόγραμμα, που όμως δεν αποτελεί πρόβλημα αφού οι προγραμματιστές του το έχουν εξοπλίσει με πολλές επιλογές, αρκετές για να ικανοποιήσουν από ερασιτέχνες μέχρι και επαγγελματίες του είδους. Υποστηρίζει encoding μέσω CUDA, QuickSync, ενώ με την εγκατάσταση του σχετικού plugin, απολαμβάνετε και encoding με H.265, κάτι που περιορίζεται στον επεξεργαστή προς το παρόν.

HwBox Guide: Κωδικοποίηση βίντεο (Quick Sync/CUDA/OCL)

Ρυθμίσεις CUDA
HwBox Guide: Κωδικοποίηση βίντεο (Quick Sync/CUDA/OCL)HwBox Guide: Κωδικοποίηση βίντεο (Quick Sync/CUDA/OCL)HwBox Guide: Κωδικοποίηση βίντεο (Quick Sync/CUDA/OCL)

Ρυθμίσεις Intel QuickSync

Το πρόγραμμα χωρίζεται σε 5 κύρια μέρη.

  1. Την μπάρα πλοήγησης
  2. Την περιοχή της λίστας των αρχείων
  3. Την περιοχή των properties, που μας δείχνουν πληροφορίες για το επιλεγμένο βίντεο
  4. Τα tabs των επιλογών σχετικά με τον τύπο του βίντεο
  5. Τα tabs των codecs, όλες οι ρυθμίσεις για προχωρημένους βρίσκονται εδώ.


Για να κάνουμε μια μετατροπή χρησιμοποιώντας CUDA ή QuickSync (AMD κάρτες δεν υποστηρίζονται), ξεκινάμε το πρόγραμμα και με drag n drop "σέρνουμε" το αρχείο βίντεο ή ήχου της επιλογής μας στην περιοχή λίστας των αρχείων ή πατάμε το κίτρινο κουμπί "Add". Το MediaCoder αμέσως θα αναλύσει το βίντεο(ο χρόνος διαφέρει ανάλογα με τη διάρκεια και το μέγεθος του βίντεο) και θα παρουσιάσει τα χρήσιμα στοιχεία που θα μας βοηθήσουν να επιλέξουμε τις σωστές ρυθμίσεις για μια σωστή και αποδοτική μετατροπή.

Αφού δούμε προσεκτικά τις ιδιότητες του βίντεο όπως το bitrate της εικόνας και του ήχου και την ανάλυση προχωράμε στις κατάλληλες ρυθμίσεις ανάλογα με τις ανάγκες μας, πχ μπορεί να θέλουμε να μειώσουμε την ανάλυση ή το bitrate για να παίξει χωρίς "σπασίματα" σε κάποια συσκευή. Μόλις τελειώσουμε, μπορούμε να αποθηκεύσουμε τις ρυθμίσεις ως preset για να τις χρησιμοποιήσουμε και πάλι αργότερα. Το ίδιο μπορεί να γίνει και για mp3 κομμάτια, για τα οποία πρέπει να βεβαιωθείτε πως στην καρτέλα video, η επιλογή "enabled" είναι απενεργοποιημένη.




Sony Vegas Pro 12
Η επαγγελματική πρόταση της Sony στον τομέα της επεξεργασίας βίντεο. Είχαμε στη διάθεσή μας την Trial έκδοση που υπήρχε δωρεάν μέχρι πρόσφατα από το site της εταιρείας καθώς αυτή τη στιγμή κυκλοφορεί η έκδοση 13. Υποστηρίζει πολλούς γνωστούς τύπους αρχείων και προσφέρει όμορφα transitions αλλά και hardware accelerations κατά τη διάρκεια του editing. Από άποψης rendering προσφέρει έτοιμα presets ρυθμίσεων για γρήγορη εξαγωγή, τα οποία μπορείτε να επεξεργαστείτε κατά βούληση, για να καλύψουν καλύτερα τις ανάγκες σας ενώ ακόμα μπορείτε να δημιουργήσετε τα δικά σας, πάντα ανάλογα με τις ανάγκες σας. Το πρόγραμμα θεωρείται σε γενικό βαθμό δύσχρηστο από κάποιον αρχάριο, καθώς απαιτεί ειδικές γνώσεις και χρησιμοποιείται κυρίως από επαγγελματίες και για συγκεκριμένες εργασίες, ενώ συχνά βλέπουμε να τρέχει σε HPC (High performance computing) hardware με Tesla/Quadro και FirePro κάρτες γραφικών για μέγιστες επιδόσεις.

Σημείωση:
Φυσικά το παρόν πρόγραμμα μπορεί να μην καλύπτει ακριβώς τις ανάγκες σας ή και να σας φαίνεται δύσκολο στη χρήση και έτσι ενδέχεται να καταφύγετε σε άλλες λύσεις τις οποίες φυσικά μοιραστείτε αφήνοντας ένα σχόλιο στο θέμα.

encoding

encodingencoding

Το interface του αποτελείται από:

  1. Το ανοιχτό γκρίζο πλαίσιο, όπου μέσα φυλάσσονται τα αρχεία του session.
  2. Το μαύρο πλαίσιο είναι το παράθυρο preview του επιλεγμένου βίντεο.
  3. Η γνωστή μας timeline όπου μπορούμε να πετσοκόψουμε τα βίντεο κατά βούληση.


Μόλις το πρόγραμμα ανοίξει με drag n drop εισάγουμε το/τα αρχείο/α που θέλουμε να επεξεργαστούμε και στη συνέχεια κάνουμε διπλό κλικ επάνω τους για να τοποθετηθούν στην timeline. Μπορείτε φυσικά να τα τοποθετήσετε και με drag n drop στο σημείο που θέλετε ή και να τα κόψετε/ράψετε, κάτι στο οποίο δεν θα αναφερθούμε εδώ. Αφού έχουμε τελειώσει με την επεξεργασία του βίντεο από το μενού File, επιλέγουμε το Render As για να ξεκινήσουμε τη διαδικασία rendering. 

Το παράθυρο που εμφανίζεται παρουσιάζει λεπτομέρειες για την κωδικοποίηση που θα χρησιμοποιηθεί ενώ υπάρχουν και έτοιμα preset για να τα χρησιμοποιήσετε. Εμείς διαλέγουμε το Internet HD 1080p το οποίο και θα επεξεργαστούμε με βάση το παρόν βίντεο. Χρησιμοποιήσαμε το βίντεο του trailer της ταινίας 2 Guns (υπάρχει δωρεάν στο Internet) το οποίο και μετατρέψαμε σε 720p με τις υπόλοιπες ρυθμίσεις να φαίνονται στο κίτρινο πλαίσιο επάνω ^.




Arcsoft MediaConverter 8
Το εν λόγω πρόγραμμα το διαλέξαμε για την κωδικοποίηση με την AMD Radeon HD7970 η οποία και υποστηρίζεται αλλά και γιατί έχει τις ίδιες επιλογές με το MediaCoder, χρησιμοποιώντας τους ίδιους encoders οπότε έχουμε ένα αποτέλεσμα "αρκετά κοντά" και άμεσα συγκρίσιμο με τα υπόλοιπα του Guide. Το πρόγραμμα λειτουργεί με βάση τα presets που διαθέτει, ενώ μπορείτε να φτιάξετε και τα δικά σας που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες σας. Μπορεί να μετατρέψει σχεδόν κάθε τύπο αρχείου, όπως m4a σε mp3 (iTunes - Haters gonna hate!!), H.264 MP4 και πολλά άλλα. Παρόλο που υποστηρίζει όλες τις τεχνολογίες (CUDA, QuickSync και OpenCL) δεν το χρησιμοποιήσαμε ως το κύριο πρόγραμμα καθώς είναι 1ον είναι επί πληρωμή και ο οδηγός δίνει προτεραιότητα στο δωρεάν λογισμικό και 2ον, το "fine tuning" που προσφέρει το MediaCoder δεν το βρίσκουμε εύκολα!

encoding
encodingencodingencoding
Σύγκριση - έλεγχος ποιότητας αρχείων
Από αριστερά προς δεξιά: AMD - QuickSync
encodingencoding

Από αριστερά προς δεξιά: CUDA - QuickSync
encodingencoding

CPU - CUDA & CUDA - CPU
encodingencoding

Κοιτώντας τις παραπάνω φωτογραφίες είναι δύσκολο να αποτυπωθούν οι διαφορές μεταξύ των συστημάτων, γι' αυτό και για καλύτερη κατανόηση θα αναφερθούμε με λόγια. Αν πάρουμε σαν βάση το CPU encoding το οποίο αναμφίβολα προσφέρει καλύτερο οπτικό αποτέλεσμα, τότε αμέσως θα παρατηρήσουμε διαφορές με τα άλλα μέσα κωδικοποίησης της δοκιμής όμως δεν είναι κάτι που επιδιώκουμε σε αυτόν τον οδηγό. Η κωδικοποίηση μεCUDA στην προκειμένη περίπτωση μας έφερε πολύ καλά αποτελέσματα από άποψη ποιότητας εικόνας αλλά και συνάφειας χρωμάτων, χωρίς μεγάλες αποκλίσεις στον τόνο, σύμφωνα με τα μόνιτορ της δοκιμής μας. Το QuickSync από την άλλη, ολοκλήρωσε τις μετατροπές αρκετά γρήγορα και επιπλέον κράτησε την ποιότητα σε υψηλά επίπεδα κάτι που μας εξέπληξε θετικά καθώς φαίνεται η δουλειά που έχει γίνει στην ανάπτυξη της εν λόγω τεχνολογίας ενώ μας επιφυλάσσει πολλά για το μέλλον. Η κωδικοποίηση με την AMD κάρτα γραφικών χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο όμως δεν υπάρχουν πολλά προγράμματα που να προσφέρουν υποστήριξη για το πρότυπο της AMD, κάνοντας την χρήση του δύσκολη, με τα αποτελέσματα να είναι εξίσου γρήγορα και ποιοτικά.

Τώρα, ας πάμε να δούμε τα αποτελέσματα των μετρήσεων που συλλέξαμε από το σύστημά μας!

encoding

encoding

encoding

encoding

Χρήση της GPU σε άλλες εφαρμογές
Οι enthusiasts, πάντα βρίσκουν διάφορους τρόπους για να αξιοποιήσουν το υπάρχον hardware και ένας από αυτούς είναι το compiling ή debuggingκώδικα εφαρμογών αλλά και video capturing κάτι που θα αναφερθούμε πιο αναλυτικά.

Συγκεκριμένα, οι χρήστες Intel επεξεργαστών τελευταίας γενιάς (Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell) βρίσκονται σε ιδιαίτερα πλεονεκτική θέση καθώς μπορούν να αξιοποιήσουν την ενσωματωμένη σε αυτούς GPU για το capturing της εικόνας που προβάλλεται στο monitor, αφήνοντας την αποκλειστική κάρτα γραφικών για τις «σκληρές» εργασίες που απαιτεί ένα παιχνίδι. Δηλαδή, μπορούμε με την χρήση προγραμμάτων capturing να καταγράψουμε όλη τη δράση του παιχνιδιού, σε υψηλά framerates με επίσης υψηλό bitrate το οποίο μετά μπορούμε να το κόψουμε/ράψουμε με κάποιο άλλο πρόγραμμα όπως το Sony Vegas και να το ανεβάσουμε στο YouTube. 

Ένα από αυτά τα προγράμματα είναι το Afterburner της MSI αλλά και το Bandicam το οποίο είναι επί πληρωμή, αλλά μπορεί να καταγράψει βίντεο με την εν λόγω τεχνολογία εξίσου αποδοτικά. Το αποτέλεσμα θα σας εκπλήξει, καθώς δεν θα δείτε τα συνηθισμένα (κάποτε) framedrops κατά τη διάρκεια του gaming, σε κάποιον απαιτητικό τίτλο. Αυτό που χρειάζεται να κάνετε είναι να ενεργοποιήσετε την ενσωματωμένη GPU από το BIOS της μητρικής και φυσικά να εγκαταστήσετε τους drivers από το site της Intel. Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία, πατάτε δεξί κλικ στο desktop και επιλέγετε "Screen Resolution" ή "Ανάλυση Οθόνης" και θα πατήσετε "detect". Αμέσως θα εμφανιστούν δύο η τρία ακόμη μικρά Monitor που γράφουν μέσα τους "another display detected". Επιλέγοντας κάποιο από αυτά θα δείτε ακριβώς από κάτω την ένδειξη "available display output on.." δηλώνοντας την GPU η οποία θα είναι η Intel HD Graphics xxxx. 

Μετά την επιλογή της οθόνης, από το dropdown "Multiple Displays" πατήστε το "try to connect on VGA" και αμέσως η οθόνη θα εμφανίσει τον αριθμό δύο(διαφέρει ανάλογα με το πόσες οθόνες έχετε συνδεδεμένες) και πατάμε Apply. Οι αλλαγές έχουν εφαρμοστεί αλλά μένει ακόμη ένα πράγμα: Στο "Multiple Displays" και με επιλεγμένο το "νέο" monitor βρίσκουμε άλλες επιλογές, από αυτές επιλέγουμε "extend these displays". Αμέσως παρατηρούμε ότι η 2η οθόνη μας έχει πάρει το ίδιο χρώμα με το κυρίως monitor. Απλά πατάμε Apply. Η οθόνη θα μαυρίσει για λίγο αλλά όταν "επιστρέψει" θα έχετε δύο monitor με το ένα να είναι εικονικό. Αυτό το τρίκ, "ξεγελά" την ενσωματωμένη GPU που νομίζει πως προβάλλει εικόνα σε κάποιο monitor. Αυτό είναι απαραίτητο καθώς για την κωδικοποίηση μέσω QuickSync θα πρέπει έστω ένα monitor (εικονικό ή πραγματικό) να είναι συνδεδεμένο σε κάποια έξοδο εικόνας της μητρικής μας.


Συνοψίζοντας
Γενικά μιλώντας, η τακτική της χρήσης της GPU στην κωδικοποίηση των βίντεο της συλλογής σας αποδεικνύεται αρκετά συμφέρουσα, αφενός γιατί η διαδικασία γίνεται ταχύτερα, αφετέρου γιατί χρησιμοποιείται λιγότερη ενέργεια από τον υπολογιστή όταν κοιτάζουμε τα πολύωρα encoding sessions. Η GPU για πολλούς αποτελεί το πιο πολύτιμο component, σε μερικές περιπτώσεις πιο πολύ και από τον CPU, και αυτό όχι άδικα καθώς υπάρχουν τόσα πράγματα που μπορούν να γίνουν με την κάρτα γραφικών του συστήματός μας. Φυσικά το πρώτο πράγμα είναι το gaming το οποίο όλοι κάποτε/κάπως έχουμε ευχαριστηθεί, είτε μικροί, είτε σε μεγαλύτερη ηλικία.

Το δεύτερο είναι η επιτάχυνση της κωδικοποίησης βίντεο που είδαμε παραπάνω. Από τότε που πρωτοξεκίνησαν οι σχετικές τεχνολογίες που επιτρέπουν τη χρήση της κάρτας γραφικών για την επιτάχυνση της εν λόγω διαδικασίας, έχει κυλίσει αρκετό νερό στο αυλάκι και σήμερα απολαμβάνουμε όχι μόνο ταχύτατο encoding, αλλά και υψηλότερη ποιότητα κάτι που δεν θα πρέπει να ξεχνάμε. Σίγουρα κανένα πρόγραμμα δεν παράγει τα ίδια αποτελέσματα όσων αφορά την ποιότητα της τελικής εικόνας και σε γρήγορες κινήσεις πολύ πιθανό να δούμε το γνωστό pixel-ιασμα το οποίο είναι αναπόφευκτο. Εκεί συνήθως αρκεί να αυξήσουμε το bitrate για να εξαφανίσουμε το πρόβλημα, ενώ μερικές φορές ούτε αυτό αρκεί. 

Μεγάλοι τηλεοπτική σταθμοί ακόμη και στη χώρα μας, χρησιμοποιούν βίντεο με bitrate που ξεπερνά τα 100 Mbps δίνοντας το αποτέλεσμα που βλέπετε στις τηλεοράσεις, ενώ μετά από τη συμπίεση μέσω mpeg4 εμφανίζονται τα γνωστά "pixels" που προαναφέραμε σε γρήγορες κινήσεις της εικόνας.

Εν κατακλείδι, να θυμίσουμε πως ο εν λόγω οδηγός έχει ως κύριο σκοπό την ενημέρωση των χρηστών για τις προοπτικές της χρήσης της κάρτας γραφικών είτε ενσωματωμένης είτε ξεχωριστής για την επιτάχυνση ορισμένων εργασιών που άλλοτε θα έπαιρναν περισσότερο χρόνο, ενώ είναι χρήσιμη (η επιτάχυνση) σε μια εποχή όπως η σημερινή, που "αρέσκεται" στην συρρίκνωση του ελεύθερου χρόνου των ανθρώπων που βομβαρδίζονται από πληροφορίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια